Jak pokonać stres przed wystąpieniami publicznymi?

Od czasu siedzenia w szkolnej ławce, po życie prywatne i zawodowe, nieustannie stykamy się z różną formą wystąpień publicznych. A trema i nerwy to nie jest dobry doradca sukcesu. Trzeba wiedzieć jak radzić sobie ze stresującą sytuacją i wyjść z niej z podniesionym czołem. Ale jak to zrobić? Jak pokonać stres i dobrze wypaść podczas wystąpienia publicznego?

Wciąż przypomina Ci się recytacja wierszyków w szkole, nieudane wzniesienie toastu czy nerwowa prezentacja w pracy? Stres może całkowicie zaburzyć rzeczywiste umiejętności człowieka. Niezależnie czy jest on krótkotrwały czy długotrwały, wpływa w jakiś sposób na organizm. Dlatego warto wiedzieć, co tak naprawdę go powoduje. Dobrze poznać własne objawy stresu, żeby móc uwolnić się od tych ograniczeń i osiągnąć cel.

Podstawą każdego wystąpienia jest… przygotowanie

Nowe otoczenie i sytuacja na wstępie mogą deprymować. Przed każdym wystąpieniem warto przygotować się na to, co może się wydarzyć. Zepsuty mikrofon, plama na koszuli czy niedziałająca prezentacja to tylko dodatkowe czynniki, których można uniknąć dzięki dobremu przygotowaniu. I to zarówno sprzętu, jak i treści merytorycznej wystąpienia. 

  • Częstym błędem jest nauka tekstu na pamięć. Prędzej czy później da ona o sobie znać. To naturalne, że w takiej sytuacji wyuczone notatki mogą nam umknąć. Dlatego najlepszym sposobem na stres jest przygotowanie. Wypisz najważniejsze punkty wystąpienia. Wtedy w jego trakcie uporządkujesz informacje sobie i odbiorcom.
  • Przed wyjściem z domu sprawdź dokładnie, czy niczego nie zapomniałeś i wyjdź wcześniej. Ewentualne spóźnienie tylko spotęguje stres.
  • Jeśli wystąpienie opiera się na prezentacji warto sprawdzić, czy wszystko działa i jest na miejscu (niedziałający pilot do przesuwania slajdów to błahostka, która w stresogennej sytuacji może urosnąć do olbrzymich rozmiarów). Sprzęty elektroniczne mają to do siebie, że czasem wymagają aktualizacji lub się zawieszają. 
  • Objawy stresu czasem mogą dopaść nawet podczas domowych prób. Stwórz więc otoczenie, które będzie najbliższe sytuacji, w której się znajdziesz. Ubierz koszulę, ulubioną sukienkę. Ustaw sprzęt. Nawet poproś znajomych, żeby Cię wysłuchali. To pomoże pozbyć się tremy.

Wizualizacja wystąpienia publicznego drogą do sukcesu

Stworzenie wizji tego co powinno się wydarzyć, wpływa na prawdopodobieństwo, że to nastąpi. Potraktuj to jako jedno z ćwiczeń relaksacyjnych. Wyobraź sobie salę pełną ludzi i siebie pośrodku. Wymyśl, co masz na sobie i gdzie są twoje pomoce. Chwyć do ręki mikrofon i zacznij mówić. Nie jest tak strasznie, jak się wydawało? Wizualizacja takiego wystąpienia pozwoli Ci poczuć się pewniej przed Twoją próbą generalną. Na spokojnie przemyśl o czym mówić, kiedy jest moment na wzięcie oddechu, czy rozluźnienie atmosfery. Możesz próbować, ile tylko chcesz. Rozpatrzenie różnych scenariuszy (nawet tych najgorszych) pozwoli Ci poczuć się pewnie w chwili ogromnych nerwów, bo przecież to wszystko już się wydarzyło.

Rozluźniające sposoby na stres

Mimo poczynionych kroków, czasem nie da się przewidzieć, jak zareaguje nasz organizm. Tu z pomocą przychodzą ćwiczenia relaksacyjne. 

  • Trening relaksacyjny Jacobsena jest zestawem ćwiczeń na mięśnie w celu ich rozluźnienia. Oparty jest na teorii, jakoby związek między napięciem fizycznym a psychicznym oddziaływał w większym stopniu na aspekt psychiczny – usuwał objawy stresu. Przed wystąpieniem powoli zacznij napinać grupy mięśni i je rozluźniać. Szczególnie zadbaj o kark i szyję.
  • Ćwiczenia relaksacyjne – oddech. Wielu o tym zapomina, a to najprostszy sposób na stres. Weź głęboki oddech nosem, zatrzymując na chwilę powietrze, a następnie wypuść je ustami. Negatywne objawy tremy z czasem ustąpią. Staraj się powtarzać tą czynność, aż odczujesz spokój na zewnątrz i wewnątrz.

Objawy stresu na „scenie”. Jak poradzić sobie z tremą podczas wystąpienia?

Jeśli wszystkie etapy są już za Tobą, a silne nerwy wciąż nie pozwalają pokazać pełni możliwości, spróbuj przyznać się do tremy. Wyłóż otwarte karty przed swoją publicznością. Być może spojrzą na Ciebie łaskawszym okiem. Wystąpienie publiczne to nie próba ukamieniowania, każdemu zależy na Twoim powodzeniu. Więc zacznij od początku, tym razem wolniej i ze świadomością, że wszystko pójdzie po Twojej myśli. 

Co ważne

80% naszego czasu pracujemy zdalnie (oprócz szkoleń stacjonarnych i audytów mystery client). Konsultacje odbywają się za pośrednictwem platformy skype lub zoom.

Skontaktuj się

tel. 540-467-758

kontakt@psychologwfotelu.pl

Poznaj mnie

O mnie

Privacy Policy

Subskrybuj

Facebook

Linkedin