10 zasad dobrego szefa. O czym warto pamiętać?

jak być dobrym szefem | Fabryka Komunikacji

Kierowanie zespołem, praca z ludźmi wymaga komunikatywności i dużej dozy cierpliwości. Załoga to nie wszystko, za ster musi wejść prawdziwy kapitan. Powodzenie firmy zależy w takim samym stopniu od pracowników, jak i ich lidera. Jakie są jego najważniejsze cechy? Czego wystrzegać się w pracy z ludźmi?

Bądź otwarty na nowe pomysły i ludzi

Z Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy, przeprowadzonego w czerwcu 2020 roku, wynika, że wiodącym czynnikiem wpływającym na uczucie spełnienia zawodowego jest dobry lider. To on ma największy wpływ na powodzenie firmy i przyjazną atmosferę w pracy. Natomiast według 33% badanych szef nie spełnia pomyślnie swojej roli. Warto więc wiedzieć, jak wystrzegać się błędów ważących na sukcesach firmy i jakimi zasadami się kierować.

Podejdź do pracy z otwartą głową i nie przerywaj, wysłuchaj. Hamowanie kreatywności może przerodzić się w brak motywacji do pracy. Taka ingerencja w rozwój jednostki przełoży się jedynie na jej stopniowy spadek pewności siebie. Dobry przywódca nie powinien kierować się uprzedzeniami i trzymać się kurczowo zakorzenionych przekonań. Nawet jeśli pomysł Ci się nie spodoba, zadbaj o to, żeby dana osoba poczuła się doceniona.

Wymagaj, ale i pomagaj

Dobry szef powinien stawiać przed pracownikami coraz to nowe wyzwania, żeby mogli się rozwijać. Ale w sytuacji, gdy coś nie wychodzi, nie bądź nadmiernie krytyczny. Podziel się umiejętnościami ze swoimi podwładnymi, bo razem strzelacie do tej samej bramki.

Postaw na integrację

Firmowe wyjścia mogą okazać się kluczem do lepszego zrozumienia potrzeb pracowników. Na takim stanowisku powinieneś poznać ludźmi, z którymi pracujesz. Na papierze kompetencje i umiejętności wydają się imponujące, ale tylko w rzeczywistości poznasz, z kim masz do czynienia. Staraj się zbudować zespół dobrze zintegrowany. Przynależność to grupy przeważy również na lojalności wobec jej członków i firmy.

Zachowaj trzeźwość umysłu w sytuacjach kryzysowych

To właśnie takie wydarzenia najlepiej opisują dobrego szefa. Kryzys potrafi całkowicie zmienić obraz ludzi, z którymi na co dzień mamy do czynienia. Ktoś okażę się egoistą, a inni wręcz przeciwnie, ale to szef powinien wszystko poskładać. Wizerunek i zasady, które zbudowaliśmy mogą ulec zmianie podczas chwili słabości, co waży na zespole. Dlatego zachowaj chłodną głowę i nie obwiniaj nikogo bez dowodu.

Doceniaj i motywuj

Po dobrze wykonanym projekcie czy zadaniu pokaż pracownikom, jak cenisz ich wkład. Niezależnie czy to poprzez premię, czy dobre słowo, warto okazać swoje uznanie dla ich wysiłków w budowanie firmy.

Ustal zasady i się ich trzymaj

Jeśli podczas projektu, co sekundę zmieniasz zdanie, obraz przywódcy może się trochę rozmyć. Do tego stopnia, że podwładni zobaczą w liderze osobę niezdecydowaną i niekompetentną. To samo dotyczy także zasad funkcjonowania firmy i pracowników. Zarządzaj konsekwentnie i sprawiedliwie wobec błędów podwładnych. Zyskasz tym ich szacunek.

Zadbaj o swoje umiejętności

Samorozwój jest również ważny. Nie zapominaj o tym. Rozwijanie swoich kompetencji pomoże lepiej zarządzać firmą i masz świadomość własnych błędów. Pokażesz w ten sposób, że nie jesteś konformistą i równie mocno liczy się dla Ciebie dobro przedsiębiorstwa.

Stwórz warunki do nauki i popełniania błędów

Nie każdy na początku jest alfą i omegą. Zanim zasypiesz ludzi mnóstwem pracy, upewnij się, że są na to gotowi i mają odpowiednie umiejętności. Zwiększysz tym samym produktywność firmy. Zapewnij pracownikom szkolenia i daj czas na wdrożenie.

Komunikacja to podstawa

Opieraj się na faktach, a nie opiniach. Poznaj swoich pracowników na tyle, żeby dać im swobodę działania. Formą dobrej komunikacji może być „zarządzanie przez obchód” czyli krótka rozmowa podczas spaceru po biurze.

Naucz się sprawnie zarządzać swoim czasem

Nie bądź tym typem szefa, do którego wiecznie nie można się dostać lub dodzwonić. Nawet, jeśli własne obowiązki nie pozwalają Ci na spotkania w cztery oczy, postaraj się znaleźć na to trochę czasu.

Kierując się tymi zasadami na pewno zmienisz swój obraz w oczach pracowników i staniesz się liderem, na jakiego można liczyć.